Blog
Werkgever

Mobiliteitsbudget en fietsleasing: Update & Regels 2026

Nicolas Coudeville
27
Nov
2025
26
Nov
2025
5
min read
2 mensen leasen fiets via werkgever

No items found.

TL;DR 💡

De invoering van het mobiliteitsbudget voor iedereen loopt vertraging op, maar veranderingen komen eraan. Werkgevers met bedrijfswagens zullen het in de toekomst verplicht moeten aanbieden, en de wachttijd van 36 maanden verdwijnt. Nu is het ideale moment om te bekijken hoe je fietsleasing slim combineert met het mobiliteitsbudget.

Het komt eraan… maar nog niet in januari 2026

Hoewel in het federale regeerakkoord en het daaropvolgend Paasakkoord een “mobiliteitsbudget voor iedereen vanaf 1 januari 2026” werd aangekondigd, is ondertussen duidelijk geworden dat die deadline onhaalbaar is. Op een aantal uitzonderingen na zal er voorlopig weinig veranderen aan de huidige spelregels. Maar uitstel is geen afstel.

👉 Voor werkgevers is dit net hét moment om te bekijken hoe je fietsleasing fiscaal voordelig  kan aanbieden in combinatie met een mobiliteitsbudget. Want… hoe zit dat nu precies?

Wat is het mobiliteitsbudget in België?

Het mobiliteitsbudget laat werknemers toe om hun (recht op een) bedrijfswagen in te ruilen voor een flexibel mobiliteitspakket. Dat pakket kan bestaan uit drie fiscaal voordelige pijlers:

  1. Een milieuvriendelijke bedrijfswagen: Vanaf 2026 komen enkel volledig elektrische wagens nog in aanmerking.
  2. Duurzame mobiliteit en huisvestingskosten: Denk aan de leasefiets, het openbaar vervoer, deelmobiliteit of zelfs huisvestingskosten dicht bij het werk. Je kan dus perfect je volledige fietsleasepakket financieren met het mobiliteitsbudget.
  3. Het resterende budget laten uitbetalen, met een solidariteitsbijdrage van 38,07%.


Toch biedt vandaag nog maar 3,23% van de werkgevers een mobiliteitsbudget aan. De verwachting is dat de nieuwe regelgeving dit aantal stevig zal boosten.

Wil je fietsleasing invoeren, maar zie je door de verloningsbomen het bos niet meer? 🌳 Geen zorgen (we feel ya), in onze blog Hoe kan je fietsleasing budgetneutraal aanbieden? zetten we alle opties op een rijtje!

Wat verandert er aan het mobiliteitsbudget in 2026?

Waar dit nu nog optioneel is, zullen werkgevers die bedrijfswagens aanbieden in de toekomst (maar dus niet op 1 januari 2026) verplicht worden om een mobiliteitsbudget aan te bieden, en wordt bovendien de wachtperiode van 36 maanden afgeschaft.

Werkgevers zullen aan de hand van een policy wel nog steeds zelf kunnen kiezen of ze al dan niet de eerste pijler aanbieden, en welke opties ze aanbieden binnen de tweede pijler.

Bovendien zullen ook de werknemers met een bedrijfswagen of recht op een bedrijfswagen nog steeds zelf kunnen kiezen om al dan niet in te stappen. Dit is geen verplichting.

Wat verandert er (maar iets later dan gepland)?

In de toekomst (maar dus nog niet op 1 januari 2026) zullen werkgevers die bedrijfswagens aanbieden ook verplicht zijn om een mobiliteitsbudget aan te bieden.

Een belangrijke verandering is dat de wachtperiode van 36 maanden verdwijnt. Tot nu toe moest een werknemer minstens drie jaar een bedrijfswagen (of het recht daarop) hebben vóór hij kon overstappen naar een mobiliteitsbudget. Die drempel verdwijnt, zodat werknemers sneller kunnen kiezen voor een duurzamer mobiliteitspakket, zoals bijvoorbeeld met een leasefiets.

Werkgevers blijven wel vrij om zelf te bepalen:

  • Of ze de eerste pijler (bedrijfswagen) aanbieden,
  • En welke mobiliteitsopties ze binnen pijler 2 toelaten.

Werknemers met een bedrijfswagen of het recht op een bedrijfswagen behouden bovendien de vrijheid om al dan niet in te stappen. Dit blijft dus een keuze, geen verplichting.

Fietsleasing via loonruil of mobiliteitsbudget: wat is voordeliger?

In de meeste situaties blijft een fietslease via brutoloonruil of cafetariaplan financieel interessanter dan via het mobiliteitsbudget.

Dat komt doordat er bij loonruil een besparing op de sociale bijdragen is, terwijl die bijdragen geen onderdeel zijn van het mobiliteitsbudget. Werknemers moeten dus meer mobiliteitsbudget dan brutoloon inzetten om dezelfde fiets te leasen, en het verschil loopt vaak op tot zo’n 30% in nettobijdrage.

💡 Denk je nu ‘Ok, klinkt goed, maar wat kost het nu écht en hoe financier ik het als werkgever?’, lees dan zeker deze blog: Hoeveel kost een fietsleasing voor werknemer en werkgever’, voor uitleg over de verschillende financieringsopties, hoe je fietsleasing kostenneutraal opzet én wat het jou of je medewerker concreet kost en oplevert.

💰 Of doe de berekening snel zelf met onze fietsleasing calculator!

Kunnen werknemers het mobiliteitsbudget combineren met loonruil of cafetariaplan voor fietsleasing?

In principe kan je niet tegelijk een fiets leasen via loonruil of cafetariaplan als je al een mobiliteitsbudget hebt. Maar er zijn twee belangrijke uitzonderingen:

  1. De 3-maandenregel: heeft de werknemer al minstens drie maanden een fietslease vóór de overstap naar het mobiliteitsbudget? Dan blijft dat contract gewoon verderlopen, en ook een nieuwe lease blijft mogelijk.
  2. Uitsluiting binnen pijler 2: als fietsleasing niet opgenomen is in de tweede pijler van het mobiliteitsbudget, kan de werkgever het alsnog aanbieden via loonruil of een cafetariaplan.


💡 Denk hier als werkgever goed over na vóór je het mobiliteitsbudget invoert. De meeste werknemers gebruiken hun budget vandaag vooral voor huisvestingskosten, terwijl het mobiliteitsbudget origineel juist bedoeld was om duurzame mobiliteit te stimuleren. En laat dat nu net zijn waar de fiets het verschil maakt.

Zo helpt Joule werkgevers met fietsleasing en mobiliteitsbudget

Een fietsplan opzetten hoeft geen administratieve rompslomp te zijn.

Bij Joule helpen we je stap voor stap:

  • We stellen een fietspolicy op maat van je organisatie op (download onze fietspolicy hier!),
  • Onze tools en Joule Hub maken beheer en opvolging eenvoudig,
  • En onze experten begeleiden HR en werknemers van aanvraag tot eerste rit.


Fietsleasing. Simpel geregeld, maximaal ontzorgd. Contacteer ons hieronder voor meer info!

Nog vragen over fietsleasing? Lees ook:

Deel deze post
Nicolas Coudeville
26
Nov
2025
5
min read

Jouw vragen,
onze antwoorden

Wat is het mobiliteitsbudget precies en voor wie geldt het?

Plusteken

Het mobiliteitsbudget laat werknemers hun recht op een bedrijfswagen inruilen voor een flexibel mobiliteitspakket dat duurzame vervoersopties omvat. Het geldt voor werknemers die een bedrijfswagen hebben of er recht op hebben binnen hun functie.

Is fietsleasing via het mobiliteitsbudget fiscaal voordelig?

Plusteken

Het kan, maar in de meeste gevallen is fietsleasing via brutoloonruil of cafetariaplan voordeliger. Daar worden sociale bijdragen uitgespaard, wat binnen het mobiliteitsbudget niet het geval is.

Hoe wordt het mobiliteitsbudget berekend?

Plusteken

Het mobiliteitsbudget wordt berekend op basis van de totale jaarlijkse kost van de bedrijfswagen, inclusief belastingen, verzekeringen en brandstof. Dat totale bedrag vormt het beschikbare mobiliteitsbudget van de werknemer.

Kan het mobiliteitsbudget gecombineerd worden met fietsleasing via loonruil?

Plusteken

In principe niet, maar er zijn twee uitzonderingen:

  1. Als de werknemer al minstens drie maanden een fietslease heeft vóór de overstap.
  2. Als fietsleasing niet is opgenomen binnen pijler 2 van het mobiliteitsbudget, kan het nog via loonruil of cafetariaplan.

Welke mobiliteitsoplossingen vallen onder het mobiliteitsbudget?

Plusteken

Het budget kan worden gebruikt binnen drie pijlers:

  1. Een milieuvriendelijke bedrijfswagen (enkel elektrisch vanaf 2026)
  2. Duurzame mobiliteit en huisvestingskosten (zoals fietsleasing, openbaar vervoer, deelmobiliteit of wonen dicht bij het werk)
  3. Uitbetaling van het resterende bedrag (met solidariteitsbijdrage van 38,07%)

Hoe bepaalt de werkgever wat er binnen het mobiliteitsbudget kan?

Plusteken

De werkgever stelt zelf een mobiliteitsbeleid of policy op, waarin bepaald wordt of de eerste pijler (bedrijfswagen) behouden blijft en welke opties in pijler 2 worden toegelaten (zoals fietsleasing of huisvestingskosten).

Waarom is het interessant om het mobiliteitsbudget te combineren met fietsleasing?

Plusteken

Omdat het werknemers meer flexibiliteit en keuzevrijheid geeft in hoe ze zich verplaatsen. Het past binnen een duurzaam HR- en mobiliteitsbeleid en versterkt het employer brand van de organisatie.

Wat gebeurt er met het resterende mobiliteitsbudget op het einde van het jaar?

Plusteken

Het resterende saldo kan worden uitbetaald aan de werknemer, maar er wordt een solidariteitsbijdrage van 38,07% op ingehouden.

Wat verandert er met de afschaffing van de 36-maandenregel bij het mobiliteitsbudget?

Plusteken

Tot nu toe moest een werknemer minstens drie jaar een bedrijfswagen of het recht daarop hebben om een mobiliteitsbudget te kunnen aanvragen. Die wachttijd verdwijnt, waardoor werknemers sneller kunnen instappen.

Wordt het mobiliteitsbudget verplicht voor werkgevers?

Plusteken

Niet voor alle werkgevers. De verplichting geldt enkel voor werkgevers die bedrijfswagens aanbieden: zij zullen in de toekomst ook een mobiliteitsbudget moeten voorzien als alternatief. Werkgevers die geen bedrijfswagens aanbieden, blijven vrij om te beslissen of ze een mobiliteitsbudget invoeren.

By clicking “Accept All Cookies”, you agree to the storing of cookies on your device to enhance site navigation, analyze site usage, and assist in our marketing efforts. View our Privacy Policy for more information.