Jouw leasingplan van A tot Z
Fietsplan op maat
Onderhoud waar en wanneer jij wil
Stimuleer woon-werkverkeer
Fietsen is niet alleen groen en gezond, het zorgt er ook voor dat je team zich efficiënter kan verplaatsen.
Joule helpt openbare diensten met het uitstippelen van hun fietsplan.
Ambtenaren leasen hun fiets via Joule
We informeren bedrijven en organisaties over het belang van hun leasingplan.
Extra interessant voor ambtenaren
Lokale besturen, zoals gemeentes en OCMW's kunnen contractuele en statutaire medewerkers hun eindejaarstoelage of vakantiedagen laten inruilen om een fiets te leasen of kopen.
Dit kan Joule voor je doen
Lease of koop cargofietsen voor professionele dienstverplaatsingen
Leg samen met Joule een vloot poolfietsen aan
Schakel ons in voor het uitvoeren van onderhoud en herstelling op bestaande openbare dienstvloten
Zo werkt leasen bij Joule
01
Start
We stellen samen je fietsplan op
Bespreken timing, assortiment en budget
Opmaak fietspolicy die jij intern kan gebruiken
02
Activatie
Infosessie live of via webinar
Persoonlijk gesprek met werknemers
Testdagen op kantoor
Interactieve fietsgids
Opleidingen speed pedelec
Mogelijkheid tot personalisatie fietsen
03
Opvolging
Herstel en onderhoud waar en wanneer het beste past
We zijn zowel offline als online op verschillende manieren bereikbaar
Download onze financiële gids over fietsleasing
Hoe werkt de bedrijfsfiets fiscaal?
Een overzicht over de financiële voordelen van fietsleasing voor werknemer en werkgever
Enkele tips & tricks waar je moet opletten bij het opstarten van een fietsplan
Praktische voorbeelden bij een salarisberekening met fietsleasing
Eindeloos veel modellen waaruit jouw team kan kiezen
Leaseformules
Kies het leasingplan dat past bij jou of jouw bedrijf
Leaseformules
Kies het leasingplan dat past bij jou of jouw bedrijf
Van A tot Zijn we weg?
Een fiets leasen bij Joule, da's zorgeloos rondrijden. Bij ons krijg je meer dan je zoekt.
Lottes Urban Arrow
Lottes leasingplan bij Joule
Omnium schade- en diefstalverzekering
Keuze uit eindeloos veel fietsen
Een voucher voor herstelinterventies
Jaarlijks groot onderhoud
Levering, onderhoud en herstelling waar en wanneer je wil
24/7 pechbijstand onderweg
Een leasecontract loopt standaard voor 3 jaar en heeft een maandelijkse kost.
Op zoek naar poolfietsen om te kopen? Contacteer ons.
Geef je team een boost
met een cargofiets
De cargofietsen van Joule komen in alle vormen en maten. Zo kies jij het model dat precies bij je past!
Jouw vragen,
onze antwoorden
Hoe werkt fietsaankoop?
Bij een fietsaankoop koopt de organisatie fietsen aan, of komt die tussen bij een groepsaankoop voor het personeel. Je kan hier ook een onderhoudscontract bij kiezen.
Wat is het verschil tussen fietsleasing en aankoop?
Bij fietsleasing huur je de fiets. Joule blijft eigenaar van je fiets. Bij een aankoop daarentegen ben je zelf volledige eigenaar van de fiets.
Kan ik als particulier een fiets leasen via Joule?
Helaas niet. Een fietsleasing via Joule is enkel mogelijk via bedrijven, zelfstandigen of overheidsorganisaties.
Wat zijn de voordelen van de bedrijfsfiets?
We lijsten de vele voordelen even kort voor je op:
- Financieel: Een bedrijfsfiets is 40% goedkoper dan als particulier een fiets kopen. Als zelfstandige of werkgever is een fiets 100% fiscaal aftrekbaar. Als werknemer betaal je geen bedrijfsvoorheffing of VAA (Voordeel alle aard) én krijg je er nog een fietsvergoeding bovenop.
- Functioneel: Weg met files en stress! Met een (elektrische) fiets win je tijd en kan je efficiënt grote afstanden afleggen naar het werk.
- Gezond: regelmatig met de fiets naar het werk gaan is goed voor je gezondheid.
- Ecologisch: als je voor een bedrijfsfiets kiest, dan help je mee de CO2-uitstoot verlagen. Je maakt dus niet alleen jezelf maar ook de wereld gezonder.
Wat zijn de voordelen van fietsleasing?
- Een fiets leasen via je bedrijf is zo’n 40% goedkoper dan een fiets kopen en dat zonder extra kosten voor de werkgever. Je betaalt een leasefiets op het brutoloon, waardoor je uiteindelijk minder RSZ, patronale bijdragen en belastingen betaalt. Bovendien wordt de kost gespreid over een periode van 12, 24, 36 of 48 maanden.
- Als je een fiets leaset bij Joule spring je ook zorgeloos op de fiets. Je fietspakket bevat een jaarlijks onderhoud, een schade-en diefstalverzekering en een abonnement voor pechbijstand. Je kiest ook zelf hoe je je fiets wil laten herstellen: thuis of bij een fietswinkel in de buurt.
Is er een minimale afname?
Nee. Bij Joule is elk bedrijf welkom, ongeacht het aantal werknemers. Zelfs als zelfstandige zonder werknemers kan je bij ons terecht.
Wat is Joule?
Joule is een fietspartner voor bedrijven, zelfstandigen en overheden. Onze missie is om zo veel mogelijk mensen op de fiets te krijgen. We nemen het volledige proces van jouw fietsplan in handen, van concept tot onderhoud. We verdelen meer dan 30 merken en hebben eigen techniekers die de fietsen leveren, onderhouden en herstellen. Minimale moeite voor maximaal fietsplezier!
Wat is een fietspolicy?
Een fietspolicy (of fietsreglement) is een document dat de rechten en plichten van werkgever en werknemers met betrekking tot de fiets vastlegt. De goedkeuring van een fietspolicy gebeurt gewoonlijk op dezelfde manier als bij het arbeidsreglement. De handtekening van de individuele werknemers is dan ook niet vereist.
Geldt er een voordeel van alle aard voor de leasefiets?
Er geldt geen voordeel van alle aard, op voorwaarde dat de fiets regelmatig wordt gebruikt voor het woon-werkverkeer en/of professionele activiteiten.
Kunnen publieke instellingen ook fietsleasing aanbieden voor de medewerkers?
Terwijl extralegale voordelen bij de meeste publieke instellingen vooralsnog niet aan de orde zijn, gaf de Vlaamse overheid in 2021 groen licht om lokale overheden fietsleasing te laten aanbieden aan hun medewerkers via loonruil. Fietsmobiliteit aanmoedigen past in het actieplan van de Vlaamse Regering tegen de files en voor een groenere mobiliteit en economie.
Nieuw is dat drie bestaande voordelen in aanmerking ter financiering van fietsmobiliteit. Die drie voordelen zijn:
- eindejaarstoelage (art. 10 en 17 BVR 12 maart 2021);
- 24+ vakantiedagen of 28+ vakantiedagen (art. 13 en 19 BVR 12 maart 2021);
- fietsvergoeding (art. 12 BVR 12 maart 2021).
Het staat iedere lokale overheid vrij om deze mogelijkheid aan te bieden via een aanpassing van de rechtspositieregeling en introductie van een fietspolicy.
Afhankelijk van de waarde, kan de publieke instelling offertes inwinnen, een openbare aanbesteding organiseren, of inschrijven via een bestaande raamovereenkomst.
Wat zijn de (para)fiscale voordelen van fietsleasing voor de medewerkers van Vlaamse lokale overheden?
Indien de medewerker regelmatig met de fiets naar het werk komt, is fietsleasing vrijgesteld van RSZ-bijdragen en belasting voor zowel werkgever als medewerker.
Hoe werkt een leaseovereenkomst?
De leaseovereenkomst (of huurovereenkomst) wordt tussen Joule en de werkgever afgesloten. De werkgever kan de voornaamste rechten en plichten van de huurovereenkomst vervolgens opnemen in een fietspolicy. Zie dit als een bedrijfsintern document, vergelijkbaar met het arbeidsreglement. Bij de afgifte van de fiets moet bovendien een bijlage bij de arbeidsovereenkomst ondertekend worden door de werkgever en de werknemer, waarin staat hoe de kost wordt doorgerekend aan de medewerker en wat de situatie is bij vroegtijdige beëindiging.
Wat als de medewerker de organisatie verlaat terwijl de leasing nog loopt?
De werkgever bepaalt vrij wat de mogelijkheden zijn, maar meestal zijn er drie mogelijkheden:
- de medewerker koopt de fiets over aan de op dat moment geldende marktwaarde;
- de medewerker geeft de fiets terug en betaalt een administratieve vergoeding; of
- de medewerker geeft de fiets intern door aan een collega.
Hoeveel kost een fietsleasing voor de medewerker?
Het voordeel van fietsleasing hangt af van enkele factoren, waaronder de belastingvoet. Die wordt berekend onder meer op basis van de burgerlijke staat van de werknemer, het aantal kinderen ten laste, enz. Voor een juiste berekening van de nettokost van fietsleasing consulteer je best een sociaal secretariaat. Voor een ruwe inschatting kan je altijd onze calculator raadplegen.
Waar kan ik de fietsen van Joule bekijken?
Je kan het volledig assortiment fietsen raadplegen via ons online portaal. Daarnaast komen we langs op het werk voor testdagen of kan je de fiets bekijken bij één van onze servicepartners. Heb je vragen over de fiets? Chat dan met één van onze medewerkers, boek een adviessessie via de website of stuur een mailtje!
Kan ik bestellen via een lokale handelaar?
Naast het ruime assortiment dat Joule zelf aanbiedt (bekijk zeker eens onze productsite) kan je terecht bij je lokale fietsenwinkel.
Kan ik de fietsen ook aankopen?
Bij Joule kan je terecht voor zowel aankoop als leasing. Ook bij een aankoop door de werkgever met terbeschikkingstelling aan de werknemer en regelmatig woon-werkverkeer, zijn de (para-)fiscale voordelen van toepassing.
Welke servicepakketten zijn beschikbaar voor leasefietsen?
Bij Joule kan je kiezen tussen twee onderhoudspakketten voor leasefietsen:
- Mobiel: de Joule-technieker komt ter plaatse op de werkvloer of bij je thuis voor levering, onderhoud en herstellingen
- Pick-up: Je kiest je fiets bij je favoriete fietswinkel en gaat daar langs voor onderhoud en herstellingen.
Mobiel: Welke merken zijn beschikbaar?
Bekijk ons volledig aanbod zeker op het online portaal. Je vindt er o.a. deze merken terug: Gazelle, Koga, Oxford, Batavus, QWIC, Larry vs. Harry (Bullit), Urban Arrow Cargo, Tern, Achielle, Canyon, Cowboy, Takashi, Dahon, Velo de Ville, Venturelli, Carla cargo,…
Mobiel: Hoe werkt de dienstverlening?
Onze techniekers komen langs op de werkvloer of bij je thuis voor levering, onderhoud of herstellingen. Tijdens het onderhoud werk je rustig verder. Onze techniekers zorgen dat je fiets bolt als nooit tevoren.
Mobiel: Hoe snel komt de mobiele dienstverlening ter plaatse?
Voor een dringende herstelling proberen we binnen de 2 werkdagen langs te komen. Indien de herstelling niet dringend is (de fiets rijdt nog), komen we binnen de 2 weken langs.
Mobiel: Werkt Joule met eigen techniekers?
Ja! Onze mobiele ploegen rijden het hele land rond om jouw leasefiets op de werkvloer te herstellen. Joule heeft niet alleen een eigen technisch team maar ook een partnernetwerk van erkende freelancers die langskomen voor dringende herstellingen. Het partnernetwerk voldoet aan de kwaliteitseisen van Joule en heeft de kennis en de reserveonderdelen om je fiets in optimale conditie te houden.
Pick-up: Hoe werkt de dienstverlening
Bij de pick-up dienstverlening ga je langs bij je lokale fietsenwinkel en vraag je een offerte op voor je favoriete fiets en accessoires.
Wat is inbegrepen in het servicepakket?
Een jaarlijks onderhoud, een omnium schade-en diefstalverzekering, een abonnement op de pechbijstand en een herstelservice.
Wat is inbegrepen bij de schade- en diefstalverzekering?
Met de schade- en diefstalverzekering ben je gedekt in geval van schade door vandalisme, een val, een aanrijding, en ook (poging tot) diefstal is gedekt. Bij goedkeuring van het verzekeringsdossier wordt enkel een franchise aangerekend. Kijk na of je een AG Insurance of AEDES pakket hebt.
Wat is inbegrepen bij het jaarlijks onderhoud?
Het jaarlijks onderhoud van een fiets zal ertoe leiden dat er minder problemen zijn, en dat dus minder herstellingen nodig zijn. Bij een onderhoud worden diensten uitgevoerd met als doel slijtage en herstellingen te voorkomen:
- controle en herstelling van de verlichting;
- smering van de ketting;
- controle bandenspanning;
- natrekken van alle bouten;
- afstelling versnellingen;
- controle speling balhoofd;
- software update;
- afstellen remmen en vervangen remblokken;
- behandelen contactpunten.
Wat is inbegrepen bij de pechbijstand?
Als je pech hebt onderweg (zelfs bij een lekke band) kan je een beroep doen op pechbijstand. Dat geldt ook bij (poging tot) diefstal of ongeval . Je geniet van bijstand:
- in heel Europa (zie algemene voorwaarden voor verzekerde landen);
- tot twee keer per jaar;
- op minstens 1 kilometer van je domicilieadres.
Wat is inbegrepen bij de herstelservice?
Dit zijn interventies exclusief aan het jaarlijks onderhoud of een verzekeringsdossier naar aanleiding van schade of diefstal. Bijvoorbeeld voor een lekke band of een los spatbord.
- Mobiel: je hebt recht op herstelinterventies voor je gekozen herstellingskrediet.
- Pick-Up: je hebt recht op herstelinterventies voor je gekozen herstellingskrediet.
Hoe bereik ik de telefooncentrale?
De telefooncentrale van Joule kan je bereiken via +3250892689. De lijn is elke werkdag bereikbaar van 09u00-18u00. De pechbijstand is 24/7 bereikbaar. De telefooncentrale zal je via deze sneltoetsen doorverbinden:
- algemene vragen over fietsleasing en fietsaankoop;
- Joule Operations: voor informatie over herstellingen en onderhoud;
- de pechbijstand (hou je polisnummer bij de hand); of
- andere vragen of opmerkingen.
Wat gebeurt er als de werknemer het bedrijf verlaat en de fietsleasing stopzet?
De afspraken worden vastgelegd in de zogezegde fietspolicy tussen je werkgever en werknemer. Meestal zijn er 3 opties:
- De werknemer kan de fiets aankopen voor de marktwaarde op dat moment.
- De werknemer kan de fiets teruggeven mits betaling van een administratieve vergoeding.
- De werknemer kan de fiets intern doorgeven.
Wat gebeurt er als het leasecontract eindigt?
Aan het einde van de leaseperiode komt Joule de fiets ophalen. Eventueel kan de fietser de fiets aankopen aan de marktprijs.
Hoe start je met een fietsleaseplan?
Joule deelt het fietsplan op in drie grote blokken: START, ACTIVATIE en OPVOLGING. In elk van deze blokken tracht Joule de klant maximaal te ontzorgen en te begeleiden naar het meest adequate fietsplan.
Wat gebeurt er in de startfase?
In de startfase stellen we samen met de organisatie de fundamenten op van je fietsplan. In deze fase bespreken we:
- loonverwerking;
- timing;
- assortiment;
- onderhoudspakket;
- fietspolicy.
Wat gebeurt er in de activatiefase?
In deze fase proberen we iedereen op de werkvloer enthousiast te maken. De Customer Success Managers van Joule werken op het fietsdossier en organiseren activiteiten ter ondersteuning van de fietsbeleving:
- infosessie live of via webinar;
- persoonlijk gesprek met werknemers;
- testdagen op kantoor;
- interactieve fietsgids;
- optionele opleiding speedpedelec;
- mogelijkheid tot personalisatie fietsen en accessoires.
Wat gebeurt er in de opvolgingsfase?
Joule plant de leveringen, onderhouden en herstellingen in. We zijn zowel offline als online op verschillende manieren bereikbaar.