Blog
Werknemer

Remt mijn elektrische fiets af als ik sneller ga dan 25 km/u?

Elke Swinnen
5
Jun
2025
12
Jun
2025
8
min read
2 mensen leasen fiets via werkgever

No items found.

Je zoeft op je elektrische fiets over het fietspad, de wind in je rug en de snelheid tikt 24 km/u aan. Maar zodra je de 25 km/u bereikt, voelt het ineens alsof je tegen een onzichtbare muur fietst. Veel e-bikers vragen zich af: remt mijn fiets mij stiekem af als ik boven de 25 km/u rijd? Het korte antwoord: nee, je e-bike trapt niet zelf op de rem. Wel stopt hij met je een duwtje in de rug geven – en dát merk je.

Snelheidslimiet: waarom stopt de ondersteuning bij 25 km/u?

Elektrische fietsen hebben een ingebouwde snelheidsbegrenzer: bij 25 km/u houdt - bij wet! - de trapondersteuning op. In Europa/België valt een e-bike die trapondersteuning biedt boven 25 km/u namelijk in de categorie bromfiets. Dan zou je een helm, rijbewijs, verzekering en kenteken nodig hebben.

Om e-bikes legaal als “gewone” fietsen te mogen gebruiken, begrenst de fabrikant de motorondersteuning tot 25 km/u. Dit geldt voor vrijwel alle standaard e-bikes (speed pedelecs vormen een aparte categorie tot 45 km/u).

Hoe werkt die begrenzing technisch?

Simpel gezegd meet een snelheidsensor (vaak bij het wiel) hoe hard je gaat. Zodra je de ingestelde limiet nadert, geeft de software een seintje aan de motor. De ondersteuning wordt dan verminderd en boven ~25 km/u helemaal uitgeschakeld. Je merkt dit als fietser doordat het duwtje in de rug verdwijnt.

Sommige moderne systemen doen dit afbouwen heel geleidelijk, zodat het niet als een abrupte schok komt. Fabrikant Bosch noemt dit “zachtjes in- en uitregelen” rond de 25 km/u-grens.

Idealiter voel je dus een geleidelijke overgang: hoe dichter bij 25, hoe minder de motor helpt – en boven de 25 helemaal niet meer.

Het gevoel van plotseling afremmen rond 25 km/u

Waarom voelt het dan soms alsof je e-bike ineens inhoudt of zelfs afremt wanneer je harder dan 25 km/u gaat? Dat komt door het wegvallen van de ondersteuning op het exacte moment dat jij net lekker op tempo bent. Stel, je trapt flink door en de motor geeft maximale hulp bij 24 km/u. Dan ga je nét iets harder dan 25 km/u – en pats, de motor stopt abrupt met duwen.

Ineens moet je alle kracht zelf leveren.

Je snelheid zakt onmiddellijk een paar km/u, totdat de ondersteuning er onder de 25 km/u weer bij komt. Dit kan als een schokkerige “push-and-pull” ervaring aanvoelen: een onzichtbare hand die afwisselend duwt en loslaat. Geen wonder dat het voelt alsof de fiets zelf aan het remmen is! Maar het gevoel van remmen komt dus puur doordat de motorondersteuning ineens wegvalt, en je fiets eigenlijk een normale (zij het zware) fiets geworden is.

Kun je de 25 km/u-begrenzing aanpassen?

Misschien denk je: kan dat irritante maximum er niet af? Euh… ja en nee. Maar laten we het vooral op nee houden, want dit is bij wet verboden. Een e-bike waarvan de ondersteuning niet afslaat bij 25 km/u verliest zijn status als fiets. Je hebt dan officieel een bromfiets/speed pedelec, met alle bijhorende regels.

Zo’n opgevoerde fiets moet gekeurd worden en voldoen aan strengere eisen. Zonder keuring en bijbehorende verzekering, helm en kenteken ben je simpelweg illegaal bezig en riskeer je een fikse boete. Geld dat je liever in een reis of festival ticket had gestoken. Bovendien kan bij een ongeval de verzekering moeilijk doen als blijkt dat je e-bike was aangepast.

Naast het wettelijke aspect is er ook een veiligheidsaspect. Fabrikanten ontwerpen standaard e-bikes voor snelheden tot circa 25-30 km/u. Ga je structureel harder, dan slijten onderdelen als remmen en banden sneller en kan de fiets instabiel worden. Met andere woorden: door de begrenzing te verwijderen vraag je meer van je fiets dan waar hij voor gemaakt is – en dat kan gevaarlijk worden.

Heb je écht behoefte aan hogere ondersteuningssnelheden, dan is je enige optie het aanschaffen van een speed pedelec. Dat is een snelle e-bike die ondersteuning biedt tot 45 km/u, en die wettelijk onder de categorie bromfiets valt. Pas op, je hebt je aan enkele specifieke regels te houden wanneer je met een speed pedelec rijdt.

Regel is regel

Dus, “Remt mijn elektrische fiets af als ik sneller ga dan 25 km/u?” Het antwoord is: nee. Hij stopt alleen met helpen. 🤷🥲

Dat kan aanvoelen als tegenwerking of remmen, vooral op een zwaardere fiets, maar het is dus gewoon de wet en de techniek die hun werk doen. Accepteer dus maar gewoon die 25 km/u grens, pas je rijstijl zo nodig aan, en bedenk: een beetje extra trapwerk boven de limiet kan een interessant fitness doel zijn. Het is eens wat anders dan squats. 🏋️

💡 Lees onze andere fietstips hier:

Heb je na het lezen van deze blog zin gekregen om op zo’n begrensde-max-25-km/u-fiets te springen? Let’s ride!

Deel deze post
Elke Swinnen
12
Jun
2025
8
min read
By clicking “Accept All Cookies”, you agree to the storing of cookies on your device to enhance site navigation, analyze site usage, and assist in our marketing efforts. View our Privacy Policy for more information.