Blog
Zelfstandige

Kilowattuur #6: In gesprek met minister Van Peteghem!

Laurens Verbeke
27
May
2024
9
Dec
2024
2
min read
2 mensen leasen fiets via werkgever

Het gebeurt niet vaak dat er een minister aanschuift aan de tafel van onze podcast, maar onlangs hadden we de eer om Vincent Van Peteghem in de studio van Kilowattuur te mogen ontvangen. Dit had hij te vertellen!

Als minister van Financiën staat Vincent Van Peteghem voor een loodzware opdracht. Enerzijds moet hij er samen met staatssecretaris Alexia Bertrand voor zorgen dat de begroting in evenwicht is, anderzijds wil hij vermijden dat de besparingen of belastingen niemand te hard treffen. De minister, die een academisch verleden deelt met Joule-oprichter Laurens, is een van de weinige politici die in Brussel alle verplaatsingen met de fiets doet. De ideale gast voor onze podcast dus!

Mobiliteitsbudget voor iedereen

In Kilowattuur outte Van Peteghem zich als groot fan van de fiets als vervoermiddel, maar stelde hij ook vragen bij het fiscaal voordeel voor bedrijfsfietsen. Fietsleasing is namelijk vrijgesteld van VAA, op voorwaarde dat de fiets gebruikt wordt voor woon-werkverkeer. ‘Het is een goede zaak dat het bestaat, want het zorgt ervoor dat mensen meer bewegen en de auto laten staan. Toch moeten we eerlijk zijn en inzien dat ons fiscaal systeem vol zit met koterijen en uitzonderingen. 'Bijna elk vervoermiddel heeft een eigen fiscale regeling’, zei hij. Daar wil hij als minister komaf mee maken. 

Als we de last op arbeid willen verlagen, zo klinkt het, moeten we erkennen dat die koterijen geen heilige huisjes zijn. ‘Eigenlijk dient een fiscaal systeem ervoor om op een efficiënte en rechtvaardige manier de belastingen te heffen en innen. Een kat kan nu haar jongen niet meer vinden in alles wat beschikbaar is, ook al is elke maatregel individueel wel een goede maatregel. Je creëert keuzestress, waardoor het fiscaal systeem inefficiënt wordt.’

Waar Van Peteghem wel in gelooft, is een mobiliteitsbudget voor iedereen, en niet voor wie aan bepaalde barema’s voldoet. Ook Pieter Nobels, de Director Reward Services bij PWC die eerder te gast was in onze podcast, was daar fan van. ‘Wij hebben een voorstel om dat mobiliteitsbudget open te trekken voor iedereen’, zei de minister, ‘wat natuurlijk ook betekent dat we alles zullen moeten herdenken. Het draait de logica om: iedereen zal dan afhankelijk van de eigen noden kunnen kiezen.’

Los van het financiële aspect ziet Van Peteghem nog een andere belangrijke rol die is weggelegd voor spelers als Joule: ‘Ik blijf ervan overtuigd dat de ontzorging van de werknemer altijd een rol zal zijn die de werkgever zal opnemen. Er wordt een fiets aangeboden en dat vinden werknemers, los van het fiscale voordeel, ook belangrijk.’

Een hogere fietsvergoeding

Een van de veranderingen die Van Peteghem doorvoerde was de hernieuwde fietsvergoeding, die kaderde binnen het nieuwe fietsplan. Voortaan ligt die op 0,35 euro per kilometer en ook het jaarlijkse plafond steeg van 2500 euro naar 3500 euro. ‘We zien dat mensen dankzij speedpedelecs van verder en vaker met de fiets naar het werk komen. Als je mensen op de fiets wil krijgen is er veel nodig. 'Die fietsvergoeding is, zo merken we in onderzoeken, een van de belangrijke elementen.’

Ook de infrastructuur moet in orde zijn, zegt de minister. ‘Ik woon in De Pinte, en de fietssnelwegen daar worden ongelooflijk veel gebruikt. Dat zijn zaken die belangrijk zijn om mensen op de fiets te krijgen. Daar een stimulans voor creëren is altijd een pluspunt. Het is gezonder en er zijn minder wagens op de weg.’

Bekijk het volledige gesprek met minister Vincent Van Peteghem hier:

Deel deze post
Laurens Verbeke
9
Dec
2024
2
min read
By clicking “Accept All Cookies”, you agree to the storing of cookies on your device to enhance site navigation, analyze site usage, and assist in our marketing efforts. View our Privacy Policy for more information.